Styr och ställ

Passade på att utvärdera den för Göteborg nya tjänsten Styr och ställ idag när jag skulle hämta mikrofonen från replokalen.

Det första man möts av är ett inte helt välorganiserat användarinterface. Det var ganska många menyer som skulle gås igenom för att skapa sig ett 3-dagars abonnemang. När jag läste igenom villkoren så tyckte den att jag läste för långsamt och hoppade ut till huvudmenyn helt oprovocerat, varpå jag fick börja om hela processen. Jag kan tänka mig att det kommer uppstå en hel del rynkade pannor framför terminalerna och tycker nog ändå att dom borde gjort processen lite mer intuitiv för förstagångsanvändaren.

Efter att litet tag hade jag godkänt alla villkor, avlagt en deposition på 2500, valt pinkod, valt cykel, låst upp densamma och kunde börja cykla. Cykeln är av en så kallad dammodell med tre växlar, enbart handbromsar, cykelkorg och inbyggd låsvajer. Inte direkt vackra, men allt som allt funktionella. Sadeln är bekvämt stor och mjuk och tramporna är onödigt korta. Känns ungefär likadan att cykla på som mammas cykel som jag lånar de få gånger jag behöver cykla om jag hälsar på i Växjö, fast stabilare. Speciellt eftersom jag var för lat för att höja sadeln till en mer normal nivå, men det gav å andra sidan lite extra benträning den vägen. Formatet uppmuntrar till ett ganska avslappnat tempo utan att färden för dens skull går långsamt, vilket jag personligen uppskattar.

Färden från Järntorget till Lilla bommen gick smidigt och var rent av ganska trevlig. Fint väder och ingen vind. När jag kom fram blev jag uppmärksammad av en man som enligt min bedömning troligen inte var spik nykter som intresserat frågade om hur det fungerade, samtidigt som jag själv försökte lista ut varför stället pep energiskt. Under tiden jag ställde cykeln på plats ordentligt för att få slut på pipandet lyckades jag nog ändå förmedla hur det hela gick till och mannen tyckte liksom jag att det verkade vara en ganska bra deal överlag.

10 kronor för tre dagar eller 100 kronor för hela säsongen kostar det så länge man endast använder cykeln 30 minuter i taget. Jämförelsevis kostar enkel resa med spårvagn 16.50 om man har Västtrafikkort, eller mer än så om man som besökare inte har det. Stationerna ligger såpass koncentrerade centralt att det ändå inte finns någon direkt anledning att ha en cykel mer än 15 minuter så länge man cyklar från en station till en annan. Det blir värre om man tänker cykla längre bort eftersom priset växer progressivt. Har man inte lämnat tillbaks cykeln inom 24 timmar ryker hela depositionen. Ska systemet bli riktigt användbart krävs det nog stationer lite längre ut också.

Efter en kort promenad till replokalen för att packa ner mikrofonen blev det en lika kort promenad tillbaks till stationen där jag lämnade cykeln. Samma cykel fanns kvar, så jag misstänker att omsättningen av cyklar inte är enorm för tillfället. På hemsidan kan man se antal cyklar respektive lediga platser på respektive station och det verkar vara ungefär hälften så många cyklar som antalet platser på varje station, så det bör inte vara något problem att hitta varken ledig cykel eller ledig plats att lämna sin cykel på. Att hämta ut cykeln den här gången var avsevärt smidigare: pinkod, välj cykel och godkänn ansvar för den.

Cykelkorgen är klart rymlig. Jag var lite orolig för att mikrofonen skulle vara för stor, men det får lätt plats en Röde K2 med case på högkant utan att det stör. Tyvärr var det hygglig motvind på vägen hem, vilket sänkte helhetsintrycket något. Så blir det när man cyklar längs älven. Väl framme vid Järntorget var det väldigt praktiskt att bara kunna lämna cykeln och inte behöva tänka på det mer. Har man en egen cykel av någorlunda kvalitet kan det annars finnas viss oro för både stöld som vandalism, tyvärr. Att slippa tänka på servicen av cykeln är också fint, även om bakdäcket gott kunnat vara bättre pumpat.

Fördelar:

  • Miljön. Nästan för uppenbart för att nämna, men jag gör det ändå.
  • Bra benträning om man som jag är för lat för att höja sadeln.
  • Plocka upp cykeln på ett ställe, lämna den på ett annat.
  • Motion. Ska vara bra har jag hört.
  • Fint väder. Åtminstone just idag.
  • Smidigt när man väl abonnerar.
  • Cykelkorg med gott om plats.
  • Ingen service.
  • Billigt.

Nackdelar:

  • Du kommer inte ända fram till dörren utan måste gå från närmaste station.
  • Som med all kroppslig aktivitet finns det en risk att man blir svettig.
  • Har man inte så det räcker till depositionen blir det knepigt.
  • Stationerna ligger koncentrerade mitt i stan.
  • Säsongskort måste förbeställas.
  • Lite krångligt första gången.
  • Onödigt korta pedaler.
  • Slipper Västtrafik.
  • Motvind.

Allt sammantaget kan jag rekommendera alla att prova, så länge du tänker ta dig mellan två existerande stationer och det är fint väder.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: