Promise

Inte nog med att Randy är Sveriges utan tvivel bästa band, de har också levererat flera av mina absoluta favoritrader. Första strofen i Promise, från deras senaste skiva Randy the band, är vacker men späckad med ångest: ”Promise me that you won’t / let me fall asleep tonight so I don’t / wake up tomorrow one day older than today”.

Vissa perioder är det precis så det känns, dagarna rullar på och smälter in i varandra, tiden tickar utan att det leder någonstans. Vad man än gör för att hålla sig sysselsatt somnar man förr eller senare för att vakna dagen därpå, en dag närmare det oundvikliga slutet.

Sommaren 2001 jobbade jag som vaktmästare på ett äldreboende. Ett riktigt uselt sommarjobb, precis som de två jag haft tidigare år, och efter den sommaren beslutade jag mig för att aldrig mer sommarjobba. Det var helt enkelt inte värt uppoffringen att få dåligt betalt för icke-stimulerande arbetsuppgifter. Som vaktmästare skulle jag en dag hissa halv flagg efter att en som bodde där hade dött. I sig inte direkt en stor grej, men när jag senare på dagen satte mig ner på kontoret så började tankarna vandra och en riktigt obehaglig känsla av komplett mörker spred sig. Det var som att kroppen föreställde sig vad döden innebär i väldigt konkreta termer. Tankarna vandrar fortfarande, känslan gör sig påmind då och då och det är lika obehagligt nu som då.

Sommaren 2008 hade jag sett fram emot West Coast Riot hela året. Det skulle bli årets i särklass bästa helg med en grym lineup på torsdagen, följt av en spelning av Swollen Members, den enda hip hop-akt jag lyssnar på, på lördagen. Torsdagen blev episk och på lördagen tog jag mig extra tidigt till Pustervik för att kolla om jag kunde få bandet att skriva ett brev till Carolina som låg på Sahlgrenska efter en tarmtransplantation. De ställde självklart upp och jag tänkte att jag skulle lämna det i väntan på spelningen men visste inte var hon låg och hann knappt jaga reda på den informationen innan det var dags att bege sig.

Spelningen var grym, sjukt bra tryck. Rent av bättre än dom flesta punkspelningar jag varit på med några få undantag. Prevail fick köra dubbelt eftersom Mad Child råkat ut för en bilolycka, men den energin han levererade var vansinnig. När jag kom hem sent på natten hade vi fått ett meddelande på mitt dåvarande bands myspacesida. Det stod att Robert var död. Det fanns två Robert i bandet men stod inte uttryckligen vilken. Det stod även ett telefonnummer, men jag ville inte ringa när det var så sent. Det första jag gjorde på morgonen efter en natts väldigt dålig sömn var att ringa. På andra sidan svarade trummisens mamma och bekräftade det hela.

Tydligen var det Janson det stått om i tidningen på fredagen. Exakt vad som hände har åtminstone inte jag fått höra, allt jag vet med säkerhet är att man inte överlever ett fall från Göta älvbron ner på vägen in i Götatunneln. På väg från mellanfest tillbaka till festivalområdet hade han försvunnit från sina vänner och aldrig kommit tillbaka. Ungefär samtidigt som han förklarades död spelade NOFX en gammal låt i ny tappning med den improviserade titeln Fuck the bridge, riktad till de personer som bevittnade spelningen från ovan.

På söndagen tog jag brevet med mig och begav mig till Sahlgrenska. Något bra ska väl kunna komma av denna dagen tänkte jag. Jag lyckades leta upp Carolina och ge henne brevet. Hon låg där med allsköns slangar och det kändes lite märkligt att vara där i mitt mentala tillstånd, men hon blev sjukt glad för besöket och framförallt brevet. Tyvärr hade transplantationen inte gått bra och hon återhämtade sig aldrig tillräckligt för att göra en ny operation. Knappt ett år senare sa kroppen ifrån helt.

På väg till Sahlgrenska stannade jag en sväng vid Göta älvbron. Allt såg ut precis som vanligt. När jag väntade på grön gubbe dundrade Promise i hörlurarna.

En kommentar till Promise

  1. Hello, i believe that i saw you visited my web
    site so i came to return the favor?.I’m trying to find issues to improve my site!I guess its adequate to make use of a few of your concepts!!

Kommentera

