Kritiskt tänkande

Jag har så länge jag kan minnas varit en ivrig förespråkare av kritiskt tänkande. Det behöver nödvändigtvis inte vara optimalt i alla lägen, men det är å andra sidan den enda vägen jag personligen känner till.

Rent hypotetiskt har jag stundtals ansett att det skulle kunna vara skönt att blint lita på saker och ting istället, speciellt gällande existentiella frågor. Generellt sett kräver religion ett visst mått av blind tillit, det heter ju per definition att tro.

Lite slösurfande fick mig idag att med start från en artikel i Cracked ta mig till Wikipedias sidor gällande syndafallet, varpå jag insåg att Bibeln inte bara kräver en allegorisk tolkning för att ens ha något som helst vettigt sammanhang, utan även att Gud personligen kräver blind tillit. Det är alltså inte bara religion i allmänhet som skyr kritiskt tänkande, utan kristendomens Gud i egen hög person. Jag skriver Gud med stort G precis som vilket annat egennamn som helst, för berättelsens skull hade det lika gärna kunnat vara Johnny. Att kalla sig själv Gud vittnar dock om hygglig hybris.

Enligt berättelsen så bannlyses Adam och Eva från paradiset efter att ha ätit av den förbjudna frukten från kunskapens träd. Hela konceptet är rätt sjukt, Gud befattar sig uppenbarligen bara med dem som likt en skock får okritiskt följer hans minsta nyck.

Den direkta konsekvensen av att äta trädets frukt bör, om man får tro namngivningen av trädet ifråga, enbart inneburit insikt. Här råder det vissa oklarheter gällande tolkningen av trädets faktiska benämning men om man väljer att gå på den svenska översättningen, kort och gott ”kunskapens träd”*, så går det knappast att komma fram till någon annan slutsats. Den indirekta konsekvensen av kunskapen är först och främst att Adam och Eva skäms för sin nakenhet, det är åtminstone så det står beskrivet. Som följd av sitt svek blir de således förvisade ur paradiset och därmed även dömda att i sinom tid dö.

Inget nytt här, men det blir intressantare när man analyserar Guds motiv. Varför vill inte Gud att de ska äta frukten? Här kan man dra något resonemang om tillit, lydnad och att motstå frestelse, men i förlängningen stärker det bara min tes: Gud vill allra helst av allt ha en skock får som anhängare. Det största argumentet emot religion i sig står skrivet i första Moseboken! Kristendomens stora bok erkänner det svart på vitt redan i förordet! Trots det finns det en omkring 2,1 miljarder individer stor skock får här på jorden.

Hur detta går ihop med resten av Bibeln är bortom mitt förstånd, men det är knappast enda stället boken säger emot sig själv. Hur dessa 2,1 miljarder motiverar sin tro för sig själva är även det ett mysterium för mig.

*) I Bibel 2000 kallas trädet för ”Trädet som ger kunskap om gott och ont”, vilket i sin tur har flera tolkningar. Ger det kunskap om konceptet ”gott och ont”? Ger det kunskap om sådant som är gott såsom ont? Ibland känns det som att översättare rent av skapar tvetydighet för att göra texterna svårare att ifrågasätta eftersom allt blir en tolkningsfråga.

Kommentera

