Release the hostages

Ända sen jag kom på att jag skulle spela in akustiska punkcovers och lägga upp på youtube så har jag klurat på vilken låt av NOFX som lämpar sig, utan att riktigt komma fram till svaret. Idag på bussen hem från jobbet dök den upp i iPoden. Knappast en av deras kändare låtar, men det var en av de första jag hörde.

En klasskompis på gymnasiet hade sagt att deras låt August 8th var bra. Även om det bara berodde på textraden om Jeff, som träffande nog också gick i klassen. Detta var på Napster-tiden. När jag väl laddade hem låten passade jag på att ladda hem några till, helt och hållet baserat på namnet eftersom jag inte kände till några andra låtnamn. I listan valde jag först The fastest longest line, en mycket snabbare version av deras stora hit The longest line, som ligger som B-sida på 7″-singeln Liza and Louise. Ska man ladda hem punk vill man ju att det ska gå snabbt, tänkte jag. Den tredje låten jag valde var Release the hostages. Varför vet jag inte, det lät ballt antar jag.

De sistnämnda två låtarna har gått många gånger i hörlurarna, speciellt i skidbacken, men av någon anledning dröjde det länge innan jag började lyssna på fler låtar. Jag minns att jag försökte hitta lite fler låtar någon gång, men att jag tyckte det jag hittade var dåligt. NOFX är inte direkt kända för att ha jämn kvalitet på sina låtar och jag måste ha dragit endast nitlotter. Läget är inte riktigt likadant idag, vilket avslöjas av min lyssningsstatistik på Last.fm.

En kommentar till Release the hostages

  1. Ass skriver:

    Nostalgi för mig🙂 Mer låtar!!!🙂

Kommentera

