Glasshyckleri

På senaste tiden har jag börjat bry mig mer om innehållsförteckningen på det jag äter, mycket på grund av min vän Henke. Ett steg i det är att välja ekologiskt så ofta som möjligt, även om det kostar några kronor mer. Konstigt nog smakar det bättre dessutom, även om det skulle kunna handla om en ren placeboeffekt. Än så länge har jag bara gjort ett undantag så vitt jag kan minnas och det var när jag skulle köpa spaghetti. Barillas no. 5 är trots allt svårslagen (en ingrediens: durumvete). Dessutom kostade ICAs ekologiska spaghetti dubbelt så mycket för hälften, av någon anledning. Vad som gör att det kostar fyrdubbelt är bortom mitt förstånd.

Hur som helst, detta har gjort mig mer uppmärksam rent allmänt så när jag såg att reklamen för GB Gräddglass stoltserar om hur enkla deras glassar är kände jag mig tvungen att kolla upp det. Reklamen säger något om att mjölk, grädde och saftiga bär är tricket. Innehållsförteckningen säger något helt annat:

Vaniljgräddglass med bärberedning (9 %). Skummjölk, glukos-fruktossirap, socker, grädde (8 %), smörfett, torkad glukossirap, invertsocker, vasslepulver, svarta vinbär (1,8 %), hallon (1,8 %), jordgubb (1,8 %), kondenserad skummjölk, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, pektin, karragenan), arom, syra (citronsyra).

Jag blir lite förvirrad över första raden, men jag förmodar att den börjar med att helt enkelt beskriva produkten som ”Vaniljgräddglass med bärberedning” och att 9% är mängden ”bärberedning”. Det som kommer där efter bör vara själva ingredienserna, listade efter mängd. Efter att ha studerat listan kan man konstatera att reklamen istället borde säga ”mjölk, glukos-fruktossirap och socker är ungefär halva tricket”. Som vanligt är det den mystiska ingrediensen ”arom” som fascinerar mest. Var köper jag den? Att det inte finns någon vanilj bland ingredienserna trots att det kallas vaniljgräddglass är också intressant.

Vad man än tycker om produkten i sig är det ändå bra att glass har börjat säljas baserat på vikt istället för volym, med tanke på hur mycket luft som trycks in i den.

För den som är intresserad av upphovsrätt så är de juridiska villkor som visas på hemsidan en intressant läsning. Enligt de villkoren har jag inte rätt att skriva detta inlägget i dess nuvarande form… Spännande!

Det är tillåtet att surfa på hemsidan och kopiera valda delar genom att printa, lagra på hårddisk eller sända till andra, men enbart i informationssyfte och under förutsättning att copyright-meddelandet enligt ovan anges. Kopierad eller sparad information från hemsidan får inte säljas eller distribueras i affärssyfte, ej heller redigeras eller kopieras in i något annat dokument eller publikation, varken i elektroniskt format eller som papperskopia, eller läggas in på annan hemsida eller genom länk till vår sajt utan att skriftligt godkännande har erhållits från Unilever Sverige AB.

Oj, nu bröt jag mot villkoren igen. Bäst att sluta skriva…

2 kommentarer till Glasshyckleri

  1. Henrik skriver:

    De juridiska villkor som Unilever bestämmer …hmm… Nästa försök är väl att försöka patentsöka ”receptet” för deras ”glass”.
    ”Henrik”

  2. David skriver:

    Aloha,

    Boken Äkta Vara är mycket bra – den kan rekommenderas!

Kommentera

