Ironi och prognoser

Tycka vad man vill om hur moraliskt det senaste tilltaget mot allas vår favorit-antipirat är, men lite roligt är det faktiskt. Eftersom jag inte är helt på det klara med vilket som är det korrekta förnamnet nöjer jag mig fortsättningsvis med att använda efternamnet.

Trots att tilltaget närmast verkar taget ur en film från mitten av 90-talet får jag intrycket att Pontén själv inte är helt utan humor när jag läser hans kommentar på det hela:

Tidigare har Pirat-rörelsen försökt med hot, när det inte fungerar gör de sånt här.

För att förstå det roliga måste man se tillbaks till slutet av april när IFPI började skicka hotbrev efter första ronden i den omtalade rättegången mot The Pirate Bay, något som verkar vara en övergripande strategi för branschorganisationen. Hotbreven har inte bara fått kritik, utan kan potentiellt vara olagliga. Juristen presenterar en kortare analys. Än så länge har breven skickats till operatörer och torrent-siter, men i förlängningen är det sannolikt att även privatpersoner får ta del av härligheten.

Kickern kommer dock i faktarutan i slutet av artikeln:

I samband med Henrik Ponténs medverkan i TV 4 nyligen ringde någon som utgav sig för att vara polis och ställde frågor om hans personskydd i hemmet.

En taktik som inte heller är obekant för konstapel Pontén.

Morgondagen markerar förhoppningsvis början på slutet av vansinnet. Inför den nervkittlande avslutningen har jag kontinuerligt uppdaterat underlaget till min sammanställning av opinionsundersökningar, nu senast med Sifos undersökning igår och Novus undersökning idag. När jag väl var i farten minskade jag även halveringstiden till en vecka för att hänga med bättre i de svängningar som slutspurten kan tänkas ha gett upphov till. Detta ökar felmarginalerna rejält, men det kändes ändå illustrativt. Såhär blev resultatet (felmarginaler inom parentes):

  • S: 29.8% (4.2%) – tidigare 31.6% (2.4%)
  • M: 23.5% (3.9%) – tidigare 26.7% (2.3%)
  • FP: 9.6% (2.7%) – tidigare 7.9% (1.4%)
  • MP: 9.1% (2.6%) – tidigare 7.8% (1.4%)
  • PP: 7.3% (2.4%) – tidigare 5.5% (1.2%)
  • V: 6.1% (2.2%) – tidigare 5.8% (1.2%)
  • C: 5.6% (2.1%) – tidigare 5.6% (1.2%)
  • KD: 4.3% (1.9%) – tidigare 4.5% (1.1%)
  • JL: 2.1% (1.3%) – tidigare 1.7% (0.7%)
  • SD: 2.0% (1.3%) – tidigare 2.0% (0.7%)

Värt att notera är att det i princip endast är Piratpartiet som flyttat på sig, från sjunde plats till femte, även om Junilistan har hoppat om Sverigedemokraterna marginellt. Det tycks även se ut som att Moderaternas och Socialdemokraternas potentiella väljare hoppat över till Folkpartiet respektive Miljöpartiet. Att Kristdemokraterna hamnar utan mandat är heller inte helt orimligt: sannolikheten för det är 38% om man av någon anledning får för sig att tro på min uträknade felmarginal, vilket vore onödigt naivt gjort.

7 kommentarer till Ironi och prognoser

  1. Tor skriver:

    Jag ser faktiskt inte så mycket humor i det här namnbytet (och tror inte heller att Pontén gör det). Jag blir ärligt talat mest ledsen när jag läser det. En massa strul för honom och till ingen nytta för någon. Det skapar bara sympati för antipiraterna, vars metoder jag tycker många gånger är tveksamma.

    Man måste ju också ställa sig frågan hur det är möjligt att byta någons namn utan att ens behöva visa legitimation.

    • Tomas skriver:

      Humorn ligger framförallt i Ponténs kommentarer återkopplat till vad han själv sysslar med. Även lite i det faktum att det ens var möjligt… Som practical joke sett är det ändå ganska lyckat att byta namn på någon, vem det än må vara. Det som förvånar mig är att man inte hört något liknande förut om det var så lätt.

  2. Smulan skriver:

    Hur i hela friden kan denna H.Ponten dratta runt bland folks bostäder och påstå att de är gripna.Är ingen rättsexpert men om detta är riktigt så är det ju uppenbart fritt fram för Sveriges samtliga invånare att gripa varandra vid minsta misstanke om brott helt utan polisiär inblandning.Verkar ju vara ett tydligt rättsfel enlig de som påstår sig förhindra brott.Mycket konfunderad … !?.

    • Tomas skriver:

      Jag tog mig friheten att editera bort videoklippet ur kommentaren eftersom jag ändå redan hade samma klipp i inlägget. Hur han kan få bete sig som han gör är bortom mitt förstånd.

  3. Jörgen F skriver:

    jag har röstat FP i alla eu val hittlls men nu blir det PP. Varför? Läs här:
    http://www.newsmill.se/artikel/2009/05/26/piratpartiet-har-en-plan-framtiden

    valsedlar slängs 2009.om du inte hittar någon kan du alltid skriva partinamnet på en tom så gäller den
    http://www.youtube.com/user/AKOE09

    kan du inte analysera den senaste valundersökningen mellan 1-4 juni och dra ut tendensen o se vad som händer 5-7 juni om tendensökningarna håller i sig?

    http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/nara-gransen-for-junilistan-1.885840

    • Tomas skriver:

      Min analys är statisk och tar tyvärr inte hänsyn till trender, även om jag hade lite små funderingar på att göra något sådant. Men jag kommer varken hinna eller orka göra den uppdateringen innan valresultatet är känt ändå.

  4. […] som kommenterar: Scaber Nestor, Splittrad, Hell-man. Tags: Antipiratbyrån, Integritet, Piratpartiet, Pontén Filed in Media « […]

Kommentera

