Projekt: Youtube

Ett av mina projekt jag funderat på är att komma igång med att posta lite klipp på youtube. Främst akustiska punkcovers. Tyvärr visade sig mina första tester med den inbyggda webkameran bli alldeles för dåliga: Usel framerate, upplösning och bild. 1.3 megapixlar heter det, jo man tackar.

Alternativ två var att koppla in min gamla, relativt oanvända DV-kamera. Tyvärr har jag inte längre något firewire sen jag dumpade min uttjänta Acer Aspire till förmån för en röd LG E300. Kameran har en USB-port för att kunna användas som webkamera men resultatet blir bara snäppet bättre än den inbyggda kameran, dock fortfarande uselt.

Jag beställde därför ett ExpressCard med två firewire-portar från Komplett. Som en extra bonus kommer jag nu också kunna använda DV-kameran till annat, även om den inte fungerar helt felfritt efter att jag kraschade på skidor när jag hade den i ryggsäcken. Kortet landade i brevlådan i tisdags och experimenten kunde börja.

Eftersom jag dessutom vill spela in ljudet någorlunda hyggligt var jag inte säker på om datorn skulle palla med att fånga DV över firewire samtidigt som en multikanalinspelning med USB-ljudkortet, men som tur var visade det sig inte vara några som helst problem så länge videoinspelningen ligger i förgrunden. Nackdelen är att ljudet och bilden måste synkroniseras i efterhand, men det problemet har funnits sedan urminnes tider och är lätt löst genom att klappa händerna en gång i början av inspelningen. En extra bonus är att ljudet kan mixas i efterhand, vilket gör enorm skillnad.

Ivrig att komma igång drog jag fram två spotlights för att få nån slags ljus, monterade vidvinkeltillsatsen, satte mig framför kameran med gitarren och drog av Rancids låt Poison. Knappast den bästa tolkningen någonsin, men det var mest ett test ändå. Det var nu det jobbiga började. Ljusmängden från mina spottar på 25 W är definitivt i minsta laget, vilket resulterar i en väldigt brusig bild. Det är väl inte ett problem i sig förrän det är dags att koda filmen till något vettigare format. Hemskt är bara förnamnet. Inte nog med det, filen blev dessutom gigantisk!

Efter att ha sovit på saken och googlat runt lite var det ganska klart att jag var i behov av brusreducering. Till slut hittade jag en forumtråd som i sin tur ledde mig till en sida med många filter till VirtualDub. Där hittade jag utöver det jag letade efter även ett deinterlacefilter som ser ut att fungera bra för mina ändamål. Hur Adobe Premiere kommer undan med att bara ha en kryssruta för deinterlace, utan några som helst valmöjligheter, är bortom mitt förstånd.

Med filterkedjan på plats blev resultatet ljusår bättre än tidigare, så nu återstår bara tid till att göra en vettig inspelning också innan det åker upp för hela världen att beskåda!

4 kommentarer till Projekt: Youtube

  1. Henrik skriver:

    Hur drygt är det att anmärka på ett blogginlägg för att vara mkt snack och lite ”you tube” -hockey?

  2. Henrik skriver:

    men tomas då, jag skulle var rädda om publiken som tittar på i princip ”vad som helst” inför vad som komma skall…

  3. Ass skriver:

    Hihi, ta det lugnt lilla grisen… En riktig klassiker🙂 Ehhm… Ja jag tittar på vad som helst😀

Kommentera

